Den viktige hverdagstreningen - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Ikke glem den viktige hverdagstreningen

Den viktige hverdagstreningen

Du trenger ikke løpe, sykle, gå på ski eller trene styrke for å nå de 30 anbefalte minuttene med fysisk aktivitet hver dag. Du kan også måke snø, slå plenen og hogge ved.

Det er lett å hekte seg opp i mer idrettspreget trening, og så glemme bort den fysiske aktiviteten i hverdagen – det å måke snø er god trening både for hjertet og for muskulaturen, og høyaktuelt nå som snøen laver ned i store mengder.

Måke snø

Enten du bruker en stor Sørlandsskuffe eller en vanlig snøskuffe, så blir du fort varm i trøya samtidig som pulsen begynner å slå litt raskere mens du måker trammen, oppkjørselen eller verandaen. Og kommer det så mye snø at taket må måkes, er det bare å kle seg i treningstøy og sette i gang. Som med all annen fysisk aktivitet er det en fordel å varme opp med å ta det litt pent i starten – du skal trene hjerte og muskulatur, ikke pådra deg en vond rygg!

Hogge, kappe og kløve ved

Det er ikke uten grunn at mange av våre store langrennsløpere på -50 og -60tallet jobbet som tømmerhuggere ved siden av skitreningen. Og de av dere som har sett Rocky-filmene, har sikkert fått med dere sekvensene der Rocky hugger og kapper ved – mens hans motstandere driver med hi-tec treningsutstyr. Grunnen er enkel: Vedhogst er tungt – selv med motorsag og vedkløver! Og vil du ha en hard økt, bytter du ut vedkløveren med en kløveøks…

Hagearbeid

Spa og vend en liten grønnsakshage. Bruk trillebår til å kjøre bort stein og ugrass. Beskjær trær og hold hekken velfrisert og fin. Mange typer hagearbeid er fin trening. Og som bonus får du en velstelt hage!

Slå plenen

Med store snømengder rett utenfor stuedøren er det ikke så lett å se for seg det å slå plenen. Men aktiviteten er en fin hverdagstrim om sommeren – har du en plen som du bruker 30 minutter eller mer på å slå, så har du jo gått i 30 minutter eller mer.

Gå tur med barnevogn

Har du aldri gått opp en lang motbakke med barnevogn? Da burde du prøve hvis muligheten byr seg – det er tyngre enn man skulle tro. Eler hva med å dra junior på kjelke eller Snøracer? Bruke sparken en tur ned til nærbutikken mens du legger litt ekstra kraft i frasparkene? Det er bare fantasien som setter grenser. Hvis du tenker trening utenfor den vanlige ski/sykkel/løp/treningsstudio-boksen, så er muligheten store.