Kom-i-gang med langrenn - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Kom i gang med langrenn

Kom-i-gang med langrenn

Skiløping belaster muskulaturen i størstedelen av kroppen og hjerte/lunger, og er en av de beste mosjonsformene.

Ikke heng deg opp i utstyret, finn fram de skiene og skistøvlene du allerede har, vask sålen på skiene ren og legg på aktuell glidvoks og festevoks. Det er enklest med flytende hurtigglider i starten. Vil du ha bedre ski etter hvert, så bør du lære deg å varme inn dagsaktuell glider.  

Smørefrie ski eller ski som skal smøres?

Hvis du ikke allerede har ski, eller om de gamle skiene nederst i boden ikke frister til bruk, så finner du et bredt utvalg hos din lokale Sport 1-butikk. Hvis du skal kjøpe nye ski, så bør du tenke på om du vil ha ski som skal smøres, eller smørefrie ski. Sistenevnte har en fell som gir feste når det trykkes ned i snøen.

På en ski som skal smøres, skal du legge festevoks (tørr snø og våt nysnø) eller klister (gammel, våt snø eller isete spor) i festesonen. Ta med deg skiene til den lokale Sport 1-butikken hvis du trenger hjelp til å finne festesonen. I glidsonene (delen av skia foran og bak festesonen) skal det påføres glidvoks. Lær mer på Swixschool.no.

Resten av utstyret

Skistøvlene bør være varme og stabile. Har du et par støvler liggende, så er det smart å impregnere de før du legger i vei – våte føtter blir fort kalde. I tillegg trenger du et par staver, helst lette turlangrennsstaver i karbon/glassfiber eller aluminium – de har en liten trinse som gjør stavtakene enklere på hardpakket snø.

Gå på skikurs

Selv om er født med ski på beina, så kan et teknikkurs være vel anvendte penger – spesielt om du ikke har gått på ski på noen år. Teknikkurs arrangeres over hele landet, sjekk med den lokale Sport 1-butikken eller det lokale idrettslaget.

God glid og godt feste

Du får det mye morsommere på ski om du lærer deg enkel skismøring. I grove trekk trenger du skirens, rensepapir, kork, smøringsskrape, rød, lilla og blå festevoks, et universalklister og en universalglider. Klister og glider kan gjerne være av hurtigtype for enda enklere påføring. Lær deg å preparere ski på Swixschool.no.

Treningen

I starten kan du gjøre det så enkelt at du bare går på ski – kort og rolig. Begynn pent, ikke legg ut på lengre turer enn du klarer greit. Når du klarer å gå 5 km i et tempo der du blir andpusten, kan du begynne å legge inn naturlige intervaller der du prøver å øke farten i motbakkene. Ikke stress for mye med dette, det fleste skiløyper i Norge er såpass varierte at det nesten automatisk blir naturlig intervall uansett.

Det finnes ikke noen ”norskere” idrett enn langrenn – lykke til!