Kom-i-gang med løping - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Kom-i-gang med løping

Kom-i-gang med løping

Jogging er en treningsform som enkel å starte med for mange.

Start pent

  • Du bør starte pent, og husk at ofte og jevnlig gir MYE bedre resultater enn et skippertak nå og da.
  • Vi anbefaler raske gåturer i starten, og at du gradvis går over til å jogge rolig så snart du orker.
  • Avtal treningen med en venn – ”dørstokkmila” er mye kortere hvis noen venter på deg.
  • Bruk lette, funksjonelle klær og gode løpesko

Treningsprogram for fire uker:

  • Uke 1: Gå/jogg tre turer i løpet av den første uka, ideelt sett med en hviledag mellom hver treningsdag.
  • Uke 2: Øk treningsmengden til to lette joggeturer og tre raske gåturer i løpet av uka.
  • Uke 3: Øk treningsmengden til tre lette joggeturer og fire raske gåturer i uka.
  • Uke 4: Når du greit klarer tre lette joggeturer og fire raske gåturer i løpet av uka, kan du starte med intervalltrening. Forskning viser at fire minutter ekstra innsats gir god treningseffekt. Gå og småjogg deg varm. Så finner du en bratt bakke som du bruker ca fire minutter på å jogge opp. Ta i, husk at du skal være godt andpusten når du kommer på toppen. Resten av turen går du jevnt for å roe ned. Kjør intervaller på to av ukas joggeøkter.

Hver dag er en fin dag for å komme i gang! Vi i Sport 1 ønsker deg lykke til med ditt livs beste investering!