Kom-i-gang med stavgang - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Effektiv trening med stavgang

Kom-i-gang med stavgang

Rask gange gir god trim. Bruker du staver i tillegg, blir mosjonseffekten enda bedre fordi flere muskler jobber samtidig.

Trodde du at det å gå med staver bare er noe eldre mennesker gjør i et bedagelig tempo? Tro om igjen, rask stavgang er i ferd med å bli en anerkjent treningsform og kan være akkurat så hardt du vil. Treningsformen kalles også ofte for Nordic Walking, og kan utføres over alt der du kan gå - i terrenget, på stier, på grus og på asfalt.

Riktige staver

Stavene skal være kortere enn vanlige langrennsstaver – riktig lengde er omtrent når du står på gulvet med de skoene du skal bruke og holder rundt håndtaket med albuen i 90° vinkel. Stavene bør ha tradisjonelt langrennsgrep. For bruk i terrenget er det viktig med herdet metallpigg, på asfalt kan du med fordel sette en gummitupp på stavene for å dempe støtet noe.

Start pent

God teknikk er viktig. Hvis du ikke er vant til å gå fort på ski, kan det være en ide å sjekke med den lokale Sport 1-butikken om det er andre som trener med staver i området, evt. kan du sjekke med friskvernet i kommunen om det er dratt i gang grupper som trener med stavgang.

Stavgang_710

Lær deg riktig teknikk

Når du går skal staven settes i bakken omtrent ved motsatte fots hæl (diagonal gange). Stavrøret vil da peke svakt bakover, noe som er viktig for å få fremdriftseffekt. Armene skal være nesten strake, kun med en liten bøy i albuen. La armene pendle diagonalt med føttene, og slapp av i skuldrene. Hold lett om håndtaket, og slipp opp grepet mens armen pendler frem.

Øk gradvis

Når du behersker rolig gange med riktig stavbruk, kan du øke farten. I motbakker korter du ned stavtaket på samme måte som du korter inn steget. I kronglete terreng gir stavene ekstra stabilitet, noe som gjør det tryggere å gå fort.

Varier øktene

I starten kan du ta med deg stavene på tre av ukas gåturer. Etter hvert kan du finne deg en kupert sti. Gå jevnt, og prøv å holde farten oppe i motpakkene. Skyv godt med armer og bein.

Kun fantasien som setter grenser

Det er kun din fysiske form som begrenser hvor harde øktene kan bli. Lange og bratte motbakker gir super trening av utholdende styrke og kondisjon på samme måte som langrenn.

Gode staver

Swix har utviklet en helt ny linje med Nordic Walking-staver der rørene er utviklet med fokus på vekt, styrke og stivhet, mens grepene er like komfortable som på langrennsstaver. Stavene kjøper du hos din lokale Sport 1-butikk.