Kom-i-gang med styrketrening - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Kom i gang med styrketrening

Kom-i-gang med styrketrening

Ønsker du generelt god form, er styrketrening like viktig som kondisjonstrening!

Mange tenker treningsstudio eller styrketreningsrommet på jobben eller skolen når det snakkes om styrketrening. Men faktum er at du skal være veldig sprek før du trenger mer enn litt plass i et rom i huset ditt, evt noen kvadratmeter på plenen i hagen om sommeren, et par kettlebells, en treningsstrikk og et slyngesett.

Kroppsvekt

Øvelser med kroppens vekt som belastning er den enkleste formen for styrketrening. Dårlig tid? Jogg deg varm (10-15 min), og kjør tre serier av hver med spensthopp, armstrekninger (push ups) og armhevinger (pull ups) i en ribbe, en gren eller i et slyngesett. Da har du trent mange av de musklene som betyr noe i det daglige. Og herfra er det bare fantasien som setter stopp, du kan la armstrekninger med begge armene gå over til å bli armstrekninger på en arm. Spensthopp med begge bena kan bli til knebøy på et ben av gangen. Tungt nok? Jepp!

Start enkelt

Har du ikke trent styrke tidligere, og nettopp har startet med å gå og jogge deg i bedre form? Begynn med å gjøre en serie med armstrekninger og en serie med knebøy etter gå-/joggeturen.

Armstrekninger kan du gjøre med strak kropp eller fra knestående. Det er viktig at kroppen holdes strak, og at fingrene peker framover og albuene rett bakover langs kroppen med omtrent skulderbredde mellom hendene. Send kroppen til brystkassen berører gulvet og strekk så armene ut igjen til de er helt strake.

Knebøy kjører du med å stå med føttene litt bredere enn skuldrene. Senk baken mens du passer på at kneet er i rett linje med tærne, og at kneet ikke kommer framfor foten. Hold hendene framom deg og senk baken til omtrent den høyden du må for å sette deg på en stol. Derfra strekker du beina raskt ut.  

Kettlebells

Denne gamle russiske treningsredskapen blir stadig mer populær. Dette er ikke uten grunn – styrketrening med kettlebells gir en god arbeidsøkt for hele kroppen, og de fleste øvelsene belaster flere store muskelgrupper og støttemuskulatur i samme løft – noe som også gjør at hjerte og lunger får sitt. Les mer om trening med Abilica kettlebells her.

Slynger

Slynger ble opprinnelig utviklet for rehabiliteringstrening av rygg og nakke. Redskapen er imidlertid også et glimrende treningsredskap for alle som vil trene funksjonell styrke for hele kroppen – og kanskje spesielt den viktige kjernemuskulaturen i rygg, midje og torso.

Treningsstrikk

Strikk med håndtak kan brukes til mange av de samme øvelsene som du gjør med håndvekter. Se forslag til øvelser her, strikkene finnes med flere hardheter.  

Lær armstrekninger (push ups) med Abilica