Vær aktiv - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Vær aktiv minst 30 minutter hver dag

Vær aktiv

En stor europeisk undersøkelse som blant annet Norges idrettshøgskole og universitetet i Cambridge står bak, viser at et stillesittende liv er farligere enn fedme!

Undersøkelsen er en av de største av sitt slag som er utført i Europa, og viser at av 9,2 millioner europeere, dør 337 000 av overvekt. Det forskerne ikke ventet å finne, var at tilsvarende tall for fysisk inaktivitet var på hele 676 000 personer…

30 minutter hver dag

Sport 1 lanserte 30 om dagen sist høst. Kampanjen handler rett og slett om at vi vil at flere skal bli fysisk aktive. Det er ikke snakk om store treningsmengder – for en som er helt utrent, så er 30 minutter rask gange, snømåking, vedhogst, jogging, sykling, skiturer osv alt som skal til for å få en betydelig bedre fysisk form. Og det i løpet av relativt kort tid!

Sett deg mål

Sett deg mål, meld deg inn i et treningsstudio, bli med skigruppa på birkentrening for førstegangsløpere, kjør på mot FredagsBirken på sykkel. Et realistisk mål er viktig for motivasjonens skyld.

Den viktige hverdagstreningen

Men ikke glem den viktige hverdagstreningen. Gå litt lengre turer med bikkja, bruk trappene i stedet for heis, bruk snøspade og sørlandsskuffe i stedet for snøfreser, gå bak gressklipperen i stedet for å bruke plentraktor, bruk kløveøks i stedet for en mekanisk vedkløver, ta med barna og utforsk nabolaget på sykkelen. Her er det bare fantasien som setter grenser – det som er viktig er at hjerte og lunger må jobbe litt ekstra, hver dag.

Kilde: NRK.no. Les artikkelen her.

Helsedirektoratet jobber for økt fysisk aktivitet, her kan du lese mer om deres anbefalinger og tips.