Bikepacking - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Bikepacking er friluftsliv med sykkel, her er noen tips.

Bikepacking

Stian Benkø er produktsjef for sykkeldeler og tilbehør hos Sport 1. Han er også en lidenskapelig Bikepacker – her er hans tips for deg som vil på sykkeltur.

I Friluftslivets år 2015 hadde jeg 30-40 døgn ute, med 12 dager som lengste tur. Men det trenger ikke å være så ekstremt. Mange av mine beste turer er de der jeg blir dratt med på sparket eller planlagt i lunsjen. Drar man ut etter middag på fredag med planlagt retur lørdag ettermiddag, trenger man ikke å planlegge så mye.

Klar for tur

Skiftende skydekke

Været skifter fort i Norge, men det er ikke så mye som trengs av utstyr for det. Gitt at det er en mild vår-, sommer- eller høstdag, så trenger man ikke noe særlig mer enn det man skal sykle i. Sleng med et tørt ullsett, lett skallbekledning og en lett isolasjonsjakke pluss lue, og mye er gjort. I tillegg trengs sovepose, liggeunderlag og en form for beskyttelse over hodet. Dette kan være telt eller Tarp (lett presenning). Ligger det an til godvær så holder det sistnevnte. Og hele poenget med en slik kort tur er jo å utnytte godværet.

Uten mat og drikke…

Forbered middagen hjemme, slik at du enkelt kan tilberede den ute. Gryteretter fungerer supert. Bruk gass hvis du vil gjøre det enkelt, eller fyr bål når og hvor det er lov. Til frokost er havregrøt godt som gull. Gjør den spennende med litt kokosflak, nøtter, bær og smør. Fyll på med sukker, honning eller kanel. Skal du spise lunsjen ute, så fungerer Real Turmat eller Tortillas (maislefser) med ditt favorittpålegg. Dette tar liten plass og kan tilberedes hjemme.

Sykkelen

Det er lov å kose seg

Husk å ta med kaffe, kakao, godis og snacks. Er man ute skal man kose seg. Velg reisefølge med omhu. Kvalitet på samtaler og godt humør bør stå i fokus. Slike turer kan man gjøre i nærområdet, og nettopp dette gjør at om været skulle skifte til det ekstreme, så er det bare å dra hjem.

Ut på tur, aldri sur

De to siste årene har jeg blitt mer og mer fasinert av å være på tur og sove ute. Det blir faktisk kortere og kortere mellom hver gang jeg gjør det, jeg har kommet til det steget at om det går mer enn en måned eller halvannen uten en tur, så begynner det å klø. Da må jeg ut! Selv om jeg liker lange turer, lar ikke alltid dette seg gjøre. Da må man ty til spontanturer.

Sykkelen forfra

Godt for kropp og sjel

Det er utrolig hva en natt ute gjør både for kropp og sjel. I fjor høst er det spesielt en slik tur som kommer til minne. Etter en lang og hektisk periode på jobben, skrek kroppen etter stjerner, bål og sovepose. Heldigvis har jeg kompiser som er som meg og trenger sin dose friluft. Og vi trives best på sykkel.

Fatbike best egnet

Med fatbikenes inntog har friluftsliv på sykkel blitt mye enklere. Tjukkassene er syklenes versjon av pakkesel og takler tung bagasje selv på grove stier. Kveldens meny ble sossekjøtt og pinnebrød, med brownies til dessert. Grovarbeidet ble gjort hjemme slik at maten enkelt kunne tilberedes. Ellers dukker det alltid opp en del godis i bagger og sekker.

Sykkelen sette fra forfra

Østmarksetra og Kjerringhøgda

Starten ble på Østmarksetra, med kurs i retning Losby. Målet var Kjerringhøgda, en av de høyere toppene i Østmarka. Vi satte kurs på kjente stier, og etter et par timer med fin stisykling nådde vi målet. Toppen var ikke så lett å finne. Bildene som jeg hadde funnet var 15-20 år gamle så trærne rundt hadde vokst en del siden den gang. Men omsider fant vi det som skulle være toppen. Leir ble satt og ved ble sanket. Bålet ble tent, og snart var maten i gang. Sossekjøttet ble godt og mørt. Det ble skylt ned med god drikke, og avsluttet med lune brownies.

Naturens egen TV

Bål gjør noe med sjelen. Det er naturens egen TV, og programmet er alltid bra. Natten snek seg på. Været var topp, så det ble overnatting under åpen himmel. Det blir jo ikke bedre enn sterk måne, klare stjerner og frisk luft. Med frokost og kaffe i magen satte vi kurs mot Vangen. Syklene var betraktelig lettere enn dagen før, og da går stisyklingen som en drøm. Det går riktig nok litt saktere enn på en stitur med fulldemperen, men man ser til gjengjeld mye mer. Vel et døgn senere ankom vi startstedet. Sjelen betraktelig friskere og kroppen passe sliten.

Spesialtilpassede vesker og bagger

På denne turen syklet vi for det meste på sti. Da er det praktisk å ha spesialtilpassede vesker og bagger som fordeler vekten godt på sykkelen. Sykler man på grusvei eller kjerrevei går det fint med tursekk, sidevesker eller sykkeltilhenger.

God tur!