Cyclocross – spennende og fartsfyllt - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Cyclocross er en spennende og fartsfyllt sykkelsport

Cyclocross – spennende og fartsfyllt

Norgescupen høsten 2015 ble en suksess, nå er det like før årets sesong starter. Stadig flere oppdager at cyclocross er en spennende og både teknisk og fysisk krevende form for sykkelsport.

Konkurransene er veldig korte sammenliknet med landeveissykling og rundbaneritt i terrenget, men tro oss: det gjør vondt hele veien!

Anton Sykkeldelisk er en av flere sykkelspesialister i Sport 1, og selger bra med cyclocross’ere i de fleste prisklasser. Vi ba sykkelspesialist Joachim de Fine om noen råd for valg av sykkel, resten av utstyret samt noen treningstips for uerfarne crossyklister.

Sykkelen

Når man skal velge crossykkel for konkurransesykling, så er det viktig med lette, stive og (aller mest) sterke hjul. Belastningen på hjulene er stor, så de må være solide! Videre bør styret være noe bredere enn på en vanlig landeveissykkel for å ha bedre kontroll på glatt underlag.

Skivebremser

Vi anbefaler også skivebremser. Noen ender på samme rammestørrelse som de bruker på landeveissykkelen, men en del går ned en størrelse for å få en mer kompakt ramme for bedre kontroll i teknisk krevende løyper. Vi opplever at crossyklistene fokuserer mer på kjøreegenskaper og styrke enn bare vekt, sånn som det ofte er blant landeveissyklistene.

Landeveishjelm og Tempodrakt

De fleste bruker en lett landeveishjelm, og på kroppen er en tempodrakt eller hel drakt uten lommer å anbefale. Dette fordi løstsittende plagg og vide lommer har lett for å hekte seg bort i setet ved alle av- og påstigningene man møter i en crossløype. Man har heller ikke behov for lommer til mat eller slange og miniverktøy.

Dropp flaskeholdere

Sykkelrytteren monterer ikke flaskeholder med drikkeflaske, det er bare i veien når man skal løpe med sykkelen på skuldra. Pedalene og skoene er av terrengtype, og det er viktig at skoene har godt grep for bratte klatringer og nedoverbakker i sleip gjørme.

Treningen: kort og hardt

Hvis man tenker at man har en landeveissesong i beina når høsten kommer (NC i cyclocross er sent på høsten), så er det viktig å kutte ned på lengden på øktene, og samtidig øke intensiteten. Et crossritt handler om 40-60 min med mye anaerob jobbing, så treningen må handle om lange og korte intervaller på og over terskel.

Viktig med god teknikk

Cyclocross er teknisk veldig krevende, spesielt om man ikke har syklet mye terrengsykkel. Det er derfor viktig å trene mye teknikk. Sykle på stier, lær deg å raskt stige av og på sykkelen, og å løpe opp og ned bratte kneiker med sykkelen på skuldra.

Mer info: www.sykling.no/syklekross

Sport 1 butikkene selger cyclocross’ere fra Giant og Gekko, les mer om syklene i vårt store Sport 1 Sykkelmagasin 2016 ved å klikke her.