ELSYKLER - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Info om elsykler

ELSYKLER

Elsykler har tatt fullstendig av og Sport 1 ligger i front! Hos oss finner du elsykler for lange og korte turer, pendling, trening, asfalt og grus. Her er noen tips på veien til en bedre sykkelopplevelse.

Elsykler, altså sykler med elektrisk hjelpemotor, gir deg ekstra kraft i bakkene, hjelper deg i motvinden og gjør det mye lettere å dra tilhengeren med barna hjem etter en hard arbeidsdag. En elsykkel er dermed perfekt for deg som vil ha litt ekstra hjelp når du selv ønsker det – enten du pendler eller vil bruke sykkelen til tur og trim!

BREDT UTVALG

Utvalget av elsykler begynner å bli stort. Vi har plukket ut aktuelle kvalitetssykler fra ledende leverandører som Haibike, Diavelo, Sinus, Winora, Merida, Scott og E-Green – og alle er tilpasset vårt strenge nordiske klima. Du kan lese om elsyklene fra s. 110 i Sport 1 Sykkelmagasin 2017, klikk her for å lese magasinet digitalt eller stikk innom din lokale Sport 1-butikk og få med deg et eksemplar.

HVILKEN SYKKELTYPE?

Vi har elsykler for alle! Enten du vil ut i marka med en fullblods terrengsykkel, dra på lang søndagstur på grus- og asfaltveier, pendle til og fra jobb eller sykle ned i byen for å handle, så har vi sykkelen for deg! Tidligere kalte man alle sykler med lav ramme for damesykler og de med høyt innsteg for herresykler. Nå har det kommet en mellomting der rammen nesten er like lav som på damemodellene. Dette er unisexmodeller der den lave rammen foretrekkes av mange som er avhengige av å sykle til og fra jobb eller til butikken i hverdagsklær.

KRANK ELLER NAVMOTOR?

Motorens plassering har mye å si for elsykkelens egenskaper. Den plasseres enten i framhjulsnavet, i bakhjulsnavet eller i kranken. Våre sykler har motorer fra anerkjente leverandører som Bafang, Yamaha, Bosch, Shimano og Promovec.

Motor i framhjulsnavet gjør det enkelt å bygge elsykkelen – du trenger kun et feste til batteripakken, et display som styrer motoren og et framhjul med navmotor. Denne typen elsykler er derfor ofte de rimeligste. Egner seg greit som bysykler og til kortere turer.

Motor i bakhjulsnavet gir større vekt over drivhjulet (din kroppsvekt) og dermed bedre fremkommelighet og trygghet på glatt føre. Egner seg godt til pendling på all slags føre.

Motor i kranken (krankmotor) gir best vektfordeling og dermed best balanse i sykkelen. De to største fordelene med krankmotorer er at sensorer i kranken gir en øyeblikkelig respons når du har behov for ekstra kraft, og at motoren drar nytte av sykkelens gir – Du kan med andre ord få større kraft i pedalene når du girer ned i en bratt motbakke, selv om motorens ytelse er den samme.

FORSKJELL PÅ EFFEKTEN?

Alle våre elsykler har 250 watts motor. Dette betyr at de skal yte 250 watt i nominell effekt over tid uten å utvikle stor varme. Maksimal hastighet skal være 25 km/t. Over denne hastigheten skal motoren koble ut på en godkjent elsykkel. Kraften til motoren kan variere med type motor og batteri. Måles i Newton og varierer fra 48-90 Nm der høyere tall er større kraft. Et kraftigere batteri og en kontrollenhet som tillater stor strømgjennomgang, vil kunne øke effekten over korte tidsrom, f.eks i en veldig bratt bakke.

BATTERIENE

Effekten til batteriet avgjør rekkevidden. Effekten måles i Wattimer (Wh) der høyere tall betyr at du kan sykle lenger, mens strømspenningen vises som Volt (V). Vi fører sykler med batteri opp til 500 Wh/36 Volt. Hvis sykkelen har batterieffekten oppgitt i amperetimer (Ah), så kan du finne Wh med formelen Ah x V = Wh. Antall Wattimer forteller deg hvor mye strøm du har til rådighet over tid, og antyder hvor lang (teoretisk) rekkevidde du får.

KORREKT LADING

Bruk litt tid på å sette deg inn i hvordan batteriet til elsykkelen skal lades. For det første så bør du unngå lading i kaldt vær. Ta heller batteriet med deg inn i et oppvarmet rom og sett det til lading der. Batteriprodusentene oppgir ofte at batteriet har en levetid på et gitt antall ladesykluser. En ladesyklus er at batteriet lades fra tomt til fullt, og kan deles i flere hvis du klattlader. Lad batteriet helt fullt hvis du setter sykkelen vekk for en lengre periode, og gi det gjerne en ekstra ladning innimellom.

REKKEVIDDEANGST?

Nei da, du trenger ikke bekymre deg for rekkevidden på samme måte som med elbil. Du har jo pedaler og mulighet til å tråkke hjem uansett. Men rekkevidden er viktig når du skal planlegge turen, det er kjedelig å gå tom for strøm når du nettopp har henta kidsa i barnehagen og tilhengeren er tungt lastet! Faktorer som egeninnsats, vekt, terreng, vind, temperatur og batteriets alder vil påvirke rekkevidde. Angitte tall vil alltid være en indikasjon basert på normaliserte forhold og temperaturer.

DISPLAY

Displayet (kontrollenheten) på styret viser for eksempel effekten til motoren, gjenværende rekkevidde, status for batteriet, distansen du har syklet, totaldistansen siden du tok sykkelen i bruk, hastighet, snitthastighet og mer. Er enten LCD eller LED.

WALK ASSIST

Mange elsykler har en funksjon som kalles ”Walk assist”, eller en slags håndgass. Ved å aktivere den hjelper motoren deg når du skal starte, eller når du for eksempel må gå av sykkelen og trille den tungt lastet opp en bratt bakke.

STELL AV ELSYKKEL

Klikk her for å lese artikkel om stell og vedlikehold av elsykler.