Stisykling med Aslak Mørstad - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Her får du tips til stisykling av Aslak Mørstad

Stisykling med Aslak Mørstad

Du kjenner han på skjegget! Aslak er en av Norges mest profilerte stisyklister og en ivrig ambassadør for terrengsykling – og har altså et lett gjenkjennelig skjegg. Vi slo av en prat om sykler, hjul, dekk og teknikk.

Aslak startet med terrengsykling helt tilbake i 1989, og satset i mange år hardt på å nå internasjonalt toppnivå i Cross Country. Besteplasseringen i World Cup er en 38. plass. Han ga seg med satsingen i 2002, etter det har alt handlet om å ha det morsomt på teknisk krevende sti.

Aslak holder mange kurs i regi av firmaet sitt Letth Terrengsykkelskole, og har mange fornøyde kunder. I tillegg er han stadig brukt til å illustrere teknikker i bladet Terrengsykkel og i filmsnutter på terrengsykkel.no.

Artikkelen fortsetter under bildet
Aslak Mørstad ansikt

Valg av sykkel

- Som et utgangspunkt er det viktig å se på terrenget som sykkelen skal brukes i og hvem man sykler sammen med. For sykling på Vestlandet anbefaler jeg gjerne sykler med 140-160 mm vandring, mens det ofte er like bra med 120-150 mm vandring på Østlandet. Er det lange utforkjøringer som for eksempel på Vestlandet, hvor det gjerne blir en del gåing til topps for så å leke seg nedover til fjæra, bør man velge en endurosykkel med lang vandring opp til 160 mm.

- I terreng som er mer småkupert som på Østlandet, er det ofte mer moro å skyte fart med litt mindre vandring. Velg ut fra det du liker å gjøre. En for grov sykkel i Østmarka kan bli vanskelig å få utnyttet helt, det blir gjerne mer moro med litt mindre grovt verktøy. Det er ikke alltid man skal velge det som er raskest, men tenk morofaktor, mestring og opplevelser.

- Men dette er utgangspunkt for kjøp av ny sykkel – hvis man allerede har en hardtail eller XC-fulldemper man er glad i, kan mye gjøres med litt grovere dekk og litt høyere stem og kortere avstand fram til styret.

Hjulstørrelse

- Her spiller høyden på vedkommende noe inn. Ellers så er det mye smak og behag. Hva liker du? Hvis du liker å holde jevnt fart gjennom hele turen opp som ned så synes jeg 29" med litt kortere vandring er best. Generelt så er 27,5" mer lekent og kjappere i terreng hvor du jobber mye med svinger og opp og ned kanter, mens 29" er raskere i mer flytterreng. Jeg pleier å si at jo mindre vandring, jo større hjul!

- Når det gjelder de nye plusshjulene, så har jeg ikke rukket å prøve så mye selv. De er nok ikke tingen for deg som jager KOM’er på Strava, men det gjenstår å teste. Jeg tror det vil passe bra for syklister som vil ha større trygghet og enda bedre feste. Tipper det kommer en del hardtails fremover med plusshjul som kanskje blir ett rimeligere og morsomt alternativ til fulldempa. Personlig liker jeg bedre presisjonen jeg får med smalere dekk – jeg bruker heller 2,25 enn 2,4"!

Teknikk

- Først og fremst er jeg opptatt av at man skal prøve å sykle lett og slappe av. Hev blikket og se godt fremover og velg linje. Se alltid to steg fremover, ikke bare på det som er rett foran deg, men slik at du vet hva som kommer etterpå. Tenk store detaljer, unngå småpirk. Ta raske valg og gå for det, ikke noe nøling. Angrip terrenget, jobb med tyngeoverføring og bruk kroppen aktivt, ikke bare sitt på setet!

Følg Aslak:

Instagram: @letthsykkel
Nett: www.letth.no