Abilica DoorGym - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Med Abilica DoorGym kan du enkelt trene mange effektive styrkeøvelser

Abilica DoorGym

Pull ups og Chin ups er to styrkeøvelser som trener viktig muskulatur i overkroppen. Med en DoorGym kan du kjøre begge disse øvelsene samt mange fler.

DoorGym passer til de aller fleste dører og er enkel å henge opp. Det er ingen fester på apparatet, du henger det bare opp i døråpningen.

Chin ups og Pull ups

Disse to øvelsene er ganske like, du bør veksle mellom begge. Forskjellen er om du har overtak (Pull ups) med knokene pekende fra deg, eller undertak (Chin ups) med knokene pekende mot deg. Overtak gir størst effekt på ryggmusklene og skuldrene, mens undertak øker effekten på armbøyerne (biceps).

Dørkarmen

Heng DoorGym opp i dørkarmen. Trekk deg sakte opp slik at du får haka over stanga. Gjenta denne bevegelsen så mange ganger du klarer.

Mange sliter med å heise seg opp. Et godt tips da er å bruke et Abilica Fitnessband treningsstrikk til å hjelpe deg opp. Finn den strikken som gir deg nok hjelp til at du klarer 5-6 repetisjoner og tren med dette til du klarer 10-12 repetisjoner. Deretter kan du gå over til en svakere strikk (blir tyngre) eller til og med prøve uten strikk. Fest strikken i bøylen på DoorGym og under foten din.  

Dips og push ups

Det er viktig å trene for balansert muskulatur. Du bør derfor kombinere pull ups og chin ups med dips og push ups. Legg DoorGym på gulvet og sett deg ned slik at du har hendene på apparatet og føttene pekende framover (Dips). Hold håndleddene strake, bøy albuene og senk rumpa ned mot gulvet. Albuene bør peke rett bakover under hele øvelsen. Press deg opp til startposisjon igjen og gjenta bevegelsen så mange ganger du klarer.

Eventuelt kan du legge deg i push ups-stilling med hendene på bøylene og så senke kroppen ned til brystkassa nesten berører stangen. Strekk armene ut igjen og repeter så mange ganger som mulig. For lett? Prøv å plassere føttene på en stol. Fremdeles for lett? Håndstående push ups er sjefsøvelsen!