Bruk massasjerulle - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Bruk massasjerulle

Bruk massasjerulle

Har du lagt merke til at mange idrettsutøvere og folk som trener på studio ruller deler av kroppen over en rulle av mykt skum? Lurer du på hvorfor?

Massasjerulle, skumrulle, foam roller – kjært barn har mange navn, vi bruker massasjerulle videre i denne teksten. Rullene finnes i flere versjoner. De mest komfortable for deg som ikke har prøvd tidligere er de som er laget i relativt fast skum og som er glatte i overflaten uten ”knotter”. Er du en erfaren ruller, så finnes også en utgave med knotter som jobber dypere i muskulaturen din.

Obs! Start pent!

Hvis du er utrent, eller for eksempel har et ryggproblem, så er det en god ide å lære bevegelsene av en som kan. Snakk med en fysioterapeut eller en personlig trener på det lokale treningssenteret.

Hvem bør rulle?

Enkelt svar - alle! Enten du er en mosjonist som vil massere sliten muskulatur eller en aktiv idrettsutøver som vil bedre løpesteget, komme lenger ned i bukken på racersykkelen eller sitte med bedre holdning i kajakken, så er rulla for deg. Og er du en av alle oss som sitter for mye gjennom dagen, så kan aktiv bruk av rulla bedre på en del av de probleme som da etter hvert oppstår.   

Rulle_1

Dyp massasje

Å bruke en massasjerulle gir en mangesidig effekt. For det første, så kan det å rulle fram og tilbake over en relativt fast skumrulle sammenliknes med å få en god runde med massasje. Du gir de aktuelle musklene en god omgang, noe som både øker blodgjennomstrømmingen og øker bevegeligheten.  

Triggerpunkter

Har du ømme punkter, såkalte triggerpunkter, i muskulaturen din? For eksempel i lårstrekkerne framme på låret? Eller i underarmene? Lårbøyerne bak på lårene? Eller er du stiv i deler av ryggen? Her kan massasjerullen behandle det aktuelle punktet til triggerpunktet slipper.

Rulle_2

Øker bevegelighet

Riktig brukt vil også massasjerullen gi deg økt bevegelighet. Skeptisk? Hvis du er en av mange voksne som sliter med å sette deg helt ned på huk med begge hælene godt plantet i bakken og med ryggen rett, så kan en forsiktig omgang med massasjerulla på setemusklene (rumpeballene) gi utrolig god effekt. Prøv selv!

Øker blodgjennomstrømmingen

Massasjerullen kan også brukes som del av en grundig oppvarming. Ruller du fire ganger fram og tilbake over baksiden av lårene før du starter tradisjonell oppvarming, så er dette med på å gjøre muskulaturen klar for aktivitet ved å øke blodgjennomstrømmingen og samtidig myke opp musklene.  

Abilica massasjeruller

Sport 1 butikkene selger Abilica Foam Roller og Abilica Trigger Foam Roller massasjeruller. Standard Foam Roller (den som vises på bildene i denne artikkelen) er helt glatt et relativt myk. Koster 399,- Klikk her for øvelser med Foam Roller.

Trigger Foam Roller har ”knotter” for å jobbe enda bedre med muskulaturen din. Den er også kompakt nok til å gå ned i de fleste treningsbag’ene. Koster 579,- Klikk her for øvelser med Trigger Foam Roller.