Bruk pulsklokke - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Bruk pulsklokke, tren riktig

Bruk pulsklokke

Trener du med pulsklokke? Bruker du de ulike pulssonene riktig, er du langt på vei mot større effekt av treningen.

Den største ”synden” blant mange mosjonister, er at det skilles for lite mellom hard og lett trening. I stedet blir mange av de lette øktene for harde, og de harde for lette!

Suunto Ambit3

En pulsklokke som Suunto Ambit3 gjør det enkelt å kontrollere pulsen mens du trener. Du kan sette opp klokka etter egen makspuls og hvilke intensitetssoner du skal trene i, og du kan hente ut grafer som viser pulsen i løpet av treningsturene og terrenget du løper, sykler eller går på ski i.

Klikk her for å lese mer om Suunto Ambit3 Sports.

Klikk her for å lese mer om Suunto Ambit3 Run.

Finn makspulsen

Klokka beregner en tenkt makspuls ut fra de data du legger inn. Men det mest nøyaktige er å finne den selv ved f.eks å bruke bakkedrag. Start med en grundig oppvarming. Du skal være gjennomvarm og klar for rask løping, men skal ikke over melkesyreterskelen under oppvarmingen. Finn deg en bakke som rask gjør deg andpusten, men som samtidig ikke er så bratt at du ikke klarer å holde maks fart. Dragene bør være tre-fire minutter lange og du går rolig to minutter mellom hvert intervall. Det første draget løper du ganske kontrollert, deretter gir du gass og løper det andre og tredje draget så hardt du kan. Helt på slutten av det tredje draget bør du ligge på makspuls.

Medfødt og synker med alderen

Makspulsen din er medfødt, og den synker med alderen. Det er derfor lurt å teste den ved jevne mellomrom. Makspulsen er heller ingen indikasjon på god form, det er det i stedet hvilepulsen som viser.

Olympiatoppen om pulssoner

I Norge er vi så heldige at de beste trenerne deler sine kunnskaper gjennom nettsidene til Olympiatoppen. Her er lenke til deres intensitetsskala.

Kilde:
Artikkel om makspuls i Birken nummer 3 i 2015.