Intervaller med staver - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Intervaller med staver - effektiv trening med Team Sport 1 Skinstad

Intervaller med staver

Intervalltrening med staver er kanskje den mest effektive hardtreningen som finnes, og legger et godt grunnlag for kommende skisesong. Kanskje merket i Birken 2017 er målet?

Når du skal trene intervaller er det en stor fordel å bruke staver. De gjør at du får brukt hele kroppen, og resultatet er en mye bedre treningseffekt. Du kan gå med staver, løpe med staver, trene elghufs og sprettende skigang. Her viser Petter fra Team Sport 1 Skinstad noen veldig enkle og supereffektive intervaller.

Gå med staver

Når du skal gå med staver, er det veldig viktig at du har en aktiv armpendel. Samtidig tråkker du godt fra med beina og tar litt ekstra lange steg, spesielt i motbakker. Stavene kan med fordel være 5-10 cm kortere enn de du bruker til klassisk langrenn.

Løpe med staver

Når du skal løpe med staver, er det veldig viktig at du bruker beina aktivt samtidig med armene.

Elghufs

Løp motbakke med ekstra lange steg samtidig som du trykker hardt til med armene. Forskjellen mellom løping med staver og elghufs er at når du løper så løfter du kne og hæl i en slags sykkeltråkkliknende bevegelse, mens når du løper elghufs så strekkes foten akkurat som når du går diagonalgang på ski.

Sprettende skigang

Dette er en eksplosiv øvelse for å utvikle spensten og dermed kraften i frasparket. Fungerer best i kortere intervaller med maksimal innsats. Løft knærne høyt og tråkk hardt ned mot underlaget.

Mange varianter

30 minutter med intervalltrening er nok til å få en knalløkt. Etter 5-10 minutters oppvarming kan du for eksempel kjøre 4x4 minutter, 5x3 minutter eller 15 minutter med 45 sekunder innsats og 15 sekunder rolig. Husk å avslutte med 5 minutter rolig jogg før du gir deg.