Treningstipset: Push ups - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Push ups er en enkel og effektiv styrkeøvelse

Treningstipset: Push ups

Push ups, eller armstrekninger, er et godt eksempel på at det enkleste ofte er det beste. Her kan du effektivt trene styrke i overkroppen samt mye av kjernemuskulaturen uten å trenge noe utstyr.

Push ups er en mye brukt styrkeøvelse i Forsvaret og en populær øvelse for mange idrettsutøvere innen alt fra kampsport til triatlon. Øvelsen er udødeligjort av f.eks kampsportlegenden Bruce Lee og hans enhånds push ups på to fingrer og ikke minst gjennom Rocky-filmene.

Hvordan

Push ups kan kjøres på uendelig mange måter, basisversjonen er med skulderbredde mellom hendene, fingrene pekende fremover, albuene vendt bakover og inntil kroppen, og helt strak kropp. Start med strake armer, senk deg ned til brystkassa (Obs! Ikke haka eller magen…) berører bakken før du strekker armene ut igjen. Pass på så rumpa ikke siger ned, kroppen skal hele tiden være strak som om du ligger i planke.

Push ups_2

Flytter du hendene tett sammen så øker belastningen på armstrekkerne. Flytter du hendene langt fra hverandre, så øker belastningen på brystmusklene.

Øvelsen kan kjøres over alt der du kan ligge ned. Ligger du skrått oppover, så blir det enklere. Ligger du skrått nedvover, så blir det tyngre.

Større utfordring?

Tar du greit 50 strøkne push ups? Prøv enarms i stedet. Ha en bredere beinstilling med større avstand mellom føttene. Legg vekten på den ene armen mens du holder den andre strak bakover langs kroppen. Senk deg ned til brystkassa på samme side som den armen du bruker nesten berører bakken. Obs! Etterstreb like mange reps på hver arm, her er det viktig å utjevne eventuell skeivhet i styrken på høyre og venstre side.

Push ups_enarms

Hvor god er du?

Lurer du på hvor god du er i forhold til andre entusiaster verden over? Her er en del verdensrekorder i Push ups.