Styrketrening for mage og rygg - Sport 1

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Styrketrening for mage og rygg med Team Sport 1 Skinstad

Styrketrening for mage og rygg

Sterk kjernemuskulatur er viktig for langrennsløpere og det er nå du bør starte oppkjøringen mot kommende sesong. Her er noen tips fra Petter og Mårten i Team Sport 1 Skinstad.

Øvelsene er spesielt viktige for alle langrennsløpere, men fungerer også topp for mange andre idretter og ikke minst for deg som vil trene styrke som en del av dine 30 om dagen.

Supermann i slynger

Effektiv styrkeøvelse for mye av overkroppen. Står du på knærne er øvelsen relativt lett. Står du med strake bein er øvelsen tung. Husk å stramme magemusklene og hold ryggen rett. Bruk f.eks en Abilica PowerSling.

Reka

Stå med hendene på gulvet og føttene i slyngen (Abilica PowerSling). Dra føttene inn under deg. Drar du føttene rett mot brystet så trenes primært de rette magemusklene, drar du føttene på skrå ut til siden, så trenes de skrå magemusklene. Husk å holde ryggen rett, og stram magemusklene med å ”trekke navlen inn mot ryggen”.

Medisinball

Gammel treningsredskap som opp gjennom tidene er udødeligjort i mange boksefilmer. Finn en medisinball som passer din fysiske form, Abilica MedicineBall leveres i flere størrelser.

  • Kast i bakken er en stakeøvelse som etterlikner staking på ski og som gir eksplosiv muskulatur.
  • Sideveis kast trener rotasjonsmuskulaturen i midje og hofter. Gjøres enten mot en vegg eller med en treningskompis.
  • Kast oppover trener øvre del av ryggen. Ligg på magen og kast ballen opp så høyt du klarer.

Magerulle

Husk å ha krum, og ikke svai, rygg. Stram magemusklene gjennom hele bevegelsen. Bruk f.eks en Abilica Wheel.