Racing
Konkurransesyklene representerer det ypperste når det gjelder lav vekt, rammestivhet og presise kjøreegenskaper. Syklene har en rammestivhet som er tilstrekkelig for selv de aller sterkeste sykkelrytterne og er satt opp med komponenter som matcher. Hjulene er lette, stive og solide, og har ofte en aerodynamisk fasong for enda bedre rullegenskaper. Rammegeometrien er utviklet for dyktige syklister med god sykkelkontroll, raske reflekser og ikke minst en smidig og sterk kjernemuskulatur.
Tur og Trening
Mange landeveissykler utvikles spesielt for komfort i lange ritt og for rask tur og trening. De rimeligste racersyklene byr på stive rammer, gode hjul, driftssikre drivverk og kraftige bremser. Høyere pris betyr lavere vekt og sterkere ramme, lettere og raskere hjul og bedre komponenter. De dyrere modellene har nesten utelukkende karbonrammer, noe som gir enda raskere respons og byr på gode vibrasjonsdempende egenskaper på ujevn asfalt.
Rammegeometri Landevei
Raske egenskaper for racing
På konkurranserettede sykler er over- og underrør lengre samtidig som vinkelen på styrerøret er ganske bratt. Dette gir en sykkel som er ergonomisk riktig for både sittende og stående rask sykling, og samtidig skal fungere i lange klatringer. Styreutslaget er ofte veldig kontant og krever at syklisten har nødvendig teknikk for å beherske sykkelen.
Bratt seterør = effektivt tråkk
Ser man på en tempo- eller triatlonsykkel, er vinkelen på seterøret bratt. Dette gjør at syklisten kommer lenger fram over kranken, noe som gir maksimal effekt av tråkket (Temporitt) og samtidig gjør overgangen melom sykling og løping (Triatlon) lettere. Høyere stryrerør gir større komfort.
Mer om Triatlon?
Les artikelen om Triatlon for nybegynnere her
Syklisk høyde | Anbefalt rammestørrelse | |
> 190 cm | 3X Large | 62 cm |
195 - 188 cm | 2X Large | 60 cm |
190 - 184 cm | X Large | 58 cm |
185 - 177 cm | Large | 56 cm |
178 - 170 cm | Medium | 54 cm |
172 - 164 cm | Small | 52 cm |
< 165 cm | X-Small | 50 cm |