Hopp til hovedinnhold

Disse vilkårene representerer en avtale mellom Klarna Bank AB (publ), inkludert utenlandske filialer, ("Klarna", “vi”, “oss”, eller “vår”) og deg (“du” og “din”) som Klarna-bruker med tanke på Klarnas tjenester, produkter og funksjoner beskrevet i disse vilkårene, som kan fra tid til annen endres ("Tjenestene"). Du registrerer deg for tjenestene og inngår i en avtale med Klarna ved å godta disse vilkårene. Du erkjenner at hver gang du bruker tjenestene våre, vil du bli ansett å godta den da gjeldende versjonen av disse vilkårene.

Du kan til enhver tid få tilgang til den nyeste versjonen av disse vilkårene via Klarna Appen eller på vår hjemmeside. Du kan også laste ned vilkårene her

 

Beskrivelse av tjenestene

For Klarna handler ikke shopping bare om å finne fine ting og betale for dem - det handler også om å nyte en flott shoppingopplevelse i butikken du foretrekker, en “state of the art”-app og mange andre ting. Kort sagt: en smoooth opplevelse både før og etter du har gjort et kjøp. Disse vilkårene forklarer i større detalj hva dette går ut på. Noter deg at ytterligere vilkår kan gjelde for spesifikke tjenester om du velger å betale for kjøpet gjennom en av Klarnas tjenester.

 

1. FORHÅNDSUTFYLLING AV DIN INFORMASJON

For at du skal få en så smoooth og behagelig shoppingopplevelse som mulig kan vi huske på noe av informasjonen du oppgir og bruke den til å automatisk fylle inn diverse felt med din informasjon samtidig som du shopper. Dette gjør at du sparer tid og kan fokusere på viktigere ting enn å fylle inn samme informasjon om og om igjen. La oss forklare nærmere hvordan dette fungerer.

 

Forhåndsutfylling gjennom kontakt med deg

Når du bruker Tjenestene kan det hende at vi ber om informasjon, slik som navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, fødselsdato eller fødselsnummer. Denne informasjonen beholder vi i våre systemer, slik at når du returnerer til oss eller bruker våre tjenester igjen trenger du kun å fylle inn noe informasjon, slik som e-postadresse og postnummer eller fødselsdato (avhengig av land) slik at vi kan fylle de øvrige feltene med resten av din informasjon.

 

Forhåndsutfylling gjennom en Klarna-cookie

En annen måte for å automatisk fylle inn din informasjon på, er ved at Klarna lagrer en cookie (informasjonskapsel) på din enhet (datamaskin, nettbrett, mobil, etc.). Du kan velge om du vil lagre din informasjon, slik som navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, fødselsdato eller fødselsnummer og kortinformasjon hos Klarna. Om du velger å gjøre dette blir cookien brukt for å huske din informasjon og vil hjelpe oss med å forhåndsutfylle dine detaljer neste gang du shopper med Klarna.

For mer informasjon om vår bruk av cookier, vennligst se våre vilkår for bruk av sporingsteknologi.

 

Deaktivering av forhåndsutfylling

Om du ikke ønsker å bruke våre funksjoner for forhåndsutfylling kan du kontakte oss slik at vi kan deaktivere de for deg. Du kan også deaktivere dem gjennom Klarna appen eller ved å skru av dem i dine innstillinger når du gjør et kjøp. Du kan når som helst slette alle cookies fra din enhet, inkludert vår.

 

Forhåndsutfylling når du shopper direkte gjennom Klarna appen

Når du shopper direkte fra Klarna appen kan vi også forhåndsutfylle din informasjon på siden du handler fra. Dette kan vi gjøre etter du har logget inn i appen slik at vi vet at det er du som handler.

 

Forhåndsvalgte og foretrukne betalingsløsninger

For å gjøre din shopping-opplevelse enda smidigere kan Klarna foreslå en forhåndsvalgt betalingsløsning som vi tror er din foretrukne måte å betale på. Vi kan også tilby alternative betalingsløsninger, inkludert vårt kredittilbud, dersom du vil betale med en annen metode enn den vi har forhåndsvalgt for deg. Vår vurdering av din foretrukne betalingsløsning er basert på generelle betalingsopplysninger Klarna har, kombinert med informasjon om dine tidligere kjøp.

 

2. KLARNA APPEN

Klarna appen, gjort tilgjengelig for deg via en app eller en nettportal, er din personlige shopping-assistent som utgjør ditt sted for alle dine Klarna-kjøp og alle andre supre funksjoner som Klarna kan tilby deg. Gjennom Klarna-appen kan du betale dine kjøp, spore pakkene dine og mye mer. Noen av disse funksjonene blir aktivert ved å laste ned appen eller logge inn på klarna.no, mens andre kan bli aktivert av deg etter at du har logget inn. Det nøyaktige utvalget av funksjoner kan variere avhengig av den landspesifikke versjonen av appen du har. Klarna ønsker å gi deg den beste handleopplevelsen og tilby deg muligheten til å søke etter et stort utvalg av butikker i Klarna-appen. Klarna har ikke et kommersielt forhold til alle butikker som vises eller er søkbare i appen. I disse tilfellene fungerer Klarna som en nettleser eller søkemotor og vil dermed kun omdirigere deg til butikkens nettside. Klarna oppdaterer Klarna-appen kontinuerlig med nye og forbedrede funksjoner. Noen av funksjonene vi er mest stolte over:

Funksjoner:

  • Se dine Klarna-kjøp og transaksjoner

  • Administrer dine betalinger

  • Enkel kontakt med Klarnas kundeservice

Eksempler på andre funksjoner vi kan tilby avhengig av land:

  • Shoppingtjenester slik som søkefunksjoner, en oversikt over butikker vi tror du vil like, samt personlige anbefalinger, tilbud og annet innhold

  • Handle med Klarnas betalingsmetoder - selv hos butikker som ikke bruker Klarna enda

  • Sporing av bestilling, levering eller pakke

  • Enkel håndtering av returnering og refusjon

  • Personlig økonomistyring

  • Se ordrer lagt i butikker eller enheter som ikke er relatert til Klarna

  • Visning og lagring av dine transaksjoner, kjøp, kvitteringer, bilder og annet innhold

  • Karbonavtrykk på ditt kjøp

  • Lag og del samlinger av varer eller tjenester etter eget valg

  • En assistent som foreslår å hjelpe deg med å fylle inn diverse informasjon (slik som betalingsmetode, kortinformasjon og leveringsadresse) gjennom forhåndsutfylling 

  • Se dine transaksjoner gjort med et av våre datterselskap Sofort GmbH, Billpay GmbH og Klarna Inc. Dette kommer bare til å vises etter du har registrert deg for dette i datterselskapenes tjenester. Transaksjonsinformasjon (slik som for eksempel navn, adresse, bankkontonummer/IBAN, sorteringskode/BIC, grunn for betaling, dato og beløp, kjøpsinformasjon) vil så bli sendt til Klarna.

 

Som en bruker av Klarna-appen kan du etter egen diskresjon laste opp, publisere og dele ditt innhold, for eksempel samlinger, bilder og kallenavn. Du bekrefter at du forstår at ved å dele innhold gjør du det offentlig tilgjengelig, noe som betyr at informasjon om deg blir tilgjengelig for andre, og kan brukes og deles videre.

Du kan kun laste opp, publisere eller dele innhold som du har rett til å bruke til disse formålene, og som ikke bryter loven, denne avtalen eller en tredjeparts rettigheter.

Du samtykker til å ikke laste opp, publisere eller dele informasjon som er ulovlig, bedragersk, krenkende, truende, krenker andres rettigheter eller kriminell (slik som krenking av folkegrupper, barnepornografi eller ulovlige skildringer av vold), eller overføre innhold som inneholder virus, trojanske hester, spionprogramvare, adware, malware eller annen skadelig programmering; distribuere uønsket reklame (spam) eller annen form av trakassering. 

Klarna forbeholder seg retten, uten forpliktelser, til å overvåke, granske, justere, inaktivere eller fjerne innhold, uten å varsle deg eller en tredjepart, etter eget skjønn.

Du er selv ansvarlig for din opplasting, publisering og deling av innhold, og samtykker å kompensere samt holde Klarna skadeløs for skader, tap eller kostnader som er oppstått i forbindelse ved opplasting, publisering eller deling av innhold, inkludert i forbindelse med tredjeparts krav mot Klarna.

 

3. SE TIDLIGERE KJØP OG TRANSAKSJONER

Vi lagrer informasjon om dine kjøp og transaksjoner i Klarna-appen. Som en del av tjenesten som leveres under disse vilkårene, gjør Klarna det mulig for deg å se informasjon om dine kjøp og transaksjoner i Klarna-appen. 

Hvis du vil lære mer om hvordan Klarna bruker denne informasjon og annen informasjon vi har om deg, vennligst se vår personvernerklæring.

 

4. TILBUD OG FORDELER

Klarna kan gi deg tilbud og fordeler slik som rabatter, spesielle arrangementer, forhåndstilgang til produkter, kampanjer, handelstilbud, produkttester og gratis vareprøver. Hvilke tilbud og fordeler du får vil være basert på dine tidligere handlinger slik som antall kjøp, kjøpsbeløp og/eller bruk av Klarna Tjenester.

 

Koster det noe å bruke tjenestene?

Disse Tjenestene som tilbys av Klarna er gratis. Noter deg at renter og gebyrer kan påløpe ved bruk av enkelte betalingsløsninger eller tjenester som tilbys av Klarna. Sørg dermed for at du sjekker den konkrete informasjonen for betalingsløsningen eller tjenesten du velger.

 

Forbedringer av Tjenestene

Vi jobber konstant med å forbedre våre tjenester slik at du får en så smoooth brukeropplevelse som mulig. Dette kan innebære endringer av disse vilkårene. Dersom vi oppdaterer vilkårene vil vi be deg om å godta de nye vilkårene før du fortsetter å bruke Tjenestene.

 

Personvern og dine personopplysninger

Ved å laste opp, publisere eller dele informasjon i Klarna-appen om deg selv som indikerer et politisk eller filosofisk livssyn, fagforeningsmedlemskap, informasjon om helse eller sexliv etc. (såkalte spesielle kategorier av personopplysninger, i samsvar med med EU-forordningen 2016/679 (“GDPR”)), gir du ditt eksplisitte samtykke til at vi behandler denne informasjonen for å utføre våre tjenester.

Hvordan vi behandler dine personopplysninger når du benytter deg av Klarnas tjenester, fremkommer i vår personvernerklæring. Der finner du også ytterligere informasjon om dine rettigheter når det kommer til dine personopplysninger, samt hvordan du kan komme i kontakt med oss ved eventuelle spørsmål.

 

Kort Betalinger 

Når du gjennomfører et kjøp med Klarna kan du konfigurere og bruke en rekke forskjellige finansieringskilder, inkludert debet-, kreditt- eller forhåndsbetalte kort. Finansieringskilden din vil be lagret til din Klarna brukerkonto til du redigerer/fjerne den fra brukerkonto din eller om brukerkonto blir slettet. Ved å velge å lagre dine kortdetaljer med Klarna autoriserer du Klarna å belaste denne finansieringskilden for eventuelle senere bruk av Klarna når du gjennomfører et kjøp med oss. Du vil ikke bli belastet før du gjennomfører et kjøp. Hvis din standard kort finansieringskilde ikke kan bli belastet for kjøpet, inkludert avdragsplaner eller abonnementer, hvis aktuelt, autoriserer du Klarna til å forsøke å belaste dine andre kort finansieringskilder registrerte til din Klarna brukerkonto. 

 

Dine forpliktelser

Du skal alltid oppgi korrekt informasjon og bruke din rette identitet. Enhver bruk av informasjon som ikke tilhører deg eller som du ikke har rett til å bruke, eller bruk av Tjenestene på en ikke-foreskreven måte, vil bli ansett som misbruk. Alle opplysninger knyttet til misbruk eller mistenkt misbruk kan lagres og brukes for fremtidige risikoanalyser og for beskyttelse av de involverte partene. Klarna forbeholder seg retten til å blokkere Tjenestene fra videre bruk.

Om du laster opp, importerer eller deler innhold med Klarna, slik som bilder, meldinger, kvitteringer, informasjon om varer, tjenester eller leveringer, eller annet innhold, gir du Klarna en kostnadsfri rett til å bruke og publisere innholdet for å kunne levere Tjenestene. Vi har rett til å kunne fjerne og slette all data opplastet eller delt av deg om vi er lovpålagt til å gjøre dette, finner det støtende, upassende, ulovlig, krenkende eller anser at det krenker andres rettigheter. Du er ansvarlig for all innhold som du laster opp eller deler med oss. Du erkjenner og godtar at om du laster opp, importerer eller deler innhold som er misbrukende, truende eller støtende, eller krenker, eller som Klarna med rimelighet kan anta å krenke, loven eller din avtale med Klarna kan vi avslutte og deaktivere din bruk av Klarna-appen.

 

Tredjepartstjenester

Visse funksjoner som du kan ta i bruk, for eksempel sporing av kolli, kan inkludere tjenester levert av en tredjepart. Logistikkselskapers sporingsfunksjoner er et eksempel på dette. Når du bruker funksjoner som er avhengig av tjenester fra en tredjepart gir du Klarna tillatelse til å bruke disse tjenestene på dine vegne.

Din bruk av Google Maps i kassen (for eksempel ved å søke etter din adresse i adressefeltet) og i Klarnaappen er underlagt den nåværende Google Maps/Google Earth Additional Terms of Service og Googles Privacy Policy.

For å forhindre  misbruk av Klarna-appen gjennom nettportal kan Klarna bruke reCAPTCHA, noe som gjør deg underlagt Googles vilkår og personvernregler.

Klarna appen er tilgjengelig gjennom tredjeparts distribusjonsplattformer (“Applikasjonsbutikker”). Du kan behøve forhåndsregistrering hos den aktuelle applikasjonsbutikken. Klarna har ingen innflytelse på innsamlingen, behandlingen og bruken av personopplysninger fra de respektive applikasjonsbutikk operatørene.  

 

Varighet og oppsigelse

Denne avtalen gjelder inntil videre. Den gjelder fram til den blir oppsagt av enten deg eller Klarna og kan bli oppsagt når som helst av begge parter. Det vil ikke være mulig å si opp denne avtalen dersom du har en utestående betaling. Dersom du benytter en tjeneste levert av Klarna som er underlagt en bestemt tidsperiode, vil det ikke være mulig å si opp avtalen før denne har utløpt. Dersom du bruker en tjeneste levert av Klarna som har oppsigelsesfrist, vil det ikke være mulig å si opp avtalen før oppsigelsesfristen har utløpt. Vennligst merk at ved tilfelle av oppsigelse, bruk av tjenestene, inkludert funksjoner som tilbys eller administreres gjennom Klarna-appen, vil ikke lenger være tilgjengelig.

 

Elektronisk kommunikasjon

Ved å akseptere disse vilkårene samtykker du til at Klarna vil bruke elektronisk kommunikasjon når vi kommuniserer med deg. Betalingsinformasjon, vilkår, lovpålagt formidling og annen informasjon som kan bli levert elektronisk - inkludert gjennom Klarna's nettside, app eller e-postadressen du har gitt oss.

Oppdatering av din kontaktinformasjon

Det er ditt ansvar å sørge for at Klarna har din nåværende e-postadresse og ditt nåværende telefonnummer, slik at vi kan kommunisere med deg elektronisk. Om du trenger å oppdatere din primære e-postadresse, vennligst kontakt vår kundeservice slik at de kan endre den.

Spørsmål

Dersom du har generelle spørsmål om vår elektroniske kommunikasjon, vennligst kontakt vår kundeservice.

 

Tildeling og overføring

Du får ikke tildele eller overføre rettigheter eller forpliktelser du har under disse vilkårene. Til den grad hvor det ikke allerede er lovpålagt, kan Klarna, når som helst, tildele eller overføre disse vilkårene eller enhver rettighet og/eller forpliktelse under disse vilkårene, gitt at tildelingen eller overføringen ikke er til skade for deg, og ikke endrer dine rettigheter eller forpliktelser under disse vilkårene.

 

Klarna

Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefon: +46 8 120 120 00, faks: +46 8 120 120 99, e-post: kunde@klarna.no, er en svensk bank registrert i det svenske bolagsverket under organisasjonsnummer 556737-0431. Administrerende direktør er Sebastian Siemiatkowski. Klarna Bank AB (publ) har konsesjon til å yte finansielle tjenester fra Finansinspektionen (det svenske finanstilsynet). Klarnas konsesjon fra det svenske finanstilsynet, samt oversikten over hvilke land Klarna kan driver grensekryssende virksomhet i, kan du finne på Finansinspektionens nettside.

 

Klager

Ved klager gjelder informasjonen som står på www.klarna.com. Ved å bruke våre tjenester samtykker du til og er enig i at Klarna gir all informasjon angående klager elektronisk. Dersom du har en klage på Klarna, kan du sende inn denne gjennom nettsiden til Klarnas kundeservice, gjennom chat-funksjonen eller ved å sende oss en e-post.

Dersom vi ikke er i stand til å løse din klage, kan du videresende denne til den svenske Allmänna reklamationsnämnden (klagenemnden for forbrukerklager). Klarna vil delta i slike prosesser og er rettslig forpliktet til å gjøre dette. Mer informasjon finner du på klagenemndens nettside. Du kan sende inn din klage på hvilket som helst av de offisielle EU-språkene gjennom en ODR-plattform som leveres av Europakommisjonen. Klagen vil så videresendes til klagenemnda. Du kan også kontakte klagenemnda på svensk gjennom alminnelig postgang eller personlig: Allmänna reklamationsnämnden, Postboks 174, 101 23 Stockholm, Sweden, Besøksadresse: Kungsholmstorg 5, Stockholm.